Pergi Tak Kembali, Ini 5 Kisah Tragis Pendaki Gunung Everest Yang Sangat Memilukan

Sebagai gunung tertinggi di dunia, Gunung Everest sudah semestinya menjadi tarikan para pendaki untuk menakluk dan merealisasikan impian mereka. Namun cabarannya bukan sesuatu yang mudah, ramai di antara mereka telah kehilangan nyawa di puncak gunung tersebut.

Berikut adalah individu-individu yang tewas ketika ekspedisi memanjat gunung yang terletak di negara Nepal dengan ketinggian 8,850 meter dari permukaan laut itu.

#1. George Mallory dan Sandy Irvine.

Mereka berdua mendaki Everest pada tahun 1924 dan hilang selama 75 tahun. Mayat Mallory dijumpai oleh pendaki China pada ketinggian 8.156 meter namun mayat Irvine masih belum ditemui.

#2. Maurice Wilson.

Menggunakan kapal terbang untuk kepuncak Everest, Wilson mati kesejukan pada tahun 1935. Mayatnya ditemui dalam timbunan salji yang tebal tetapi kapal terbangnya hilang secara misteri.

#3. Hannelore Schmatz dan Ray Genet.

Berlaku pada tahun 1979, mereka berdua mengalami keletihan yang teramat sangat lalu bermalam di death zone. Namun pada malam itu berlaku ribut salji menyebabkan mereka berdua mati akibat hipotermia.

#4. Karl Gordon Henize.

Pada tahun 1993, seorang professor dan angkasawan NASA, Henize mengambil cuti untuk mendaki Everest. Dia juga ingin menguji alat NASA yang membezakan suhu di Everest dan di angkasa. Namun pada hari kedua dia mengalami kegagalan paru-paru dan mati pada ketinggian 18,000 kaki.

#5. Francys Arsentiev.

Dia ingin mencipta rekod menjadi wanita pertama Amerika ke puncak Everest tanpa menggunakan oksigen tambahan dan pemandu arah. Namun ketika suaminya berhenti di kem, Francys meneruskan perjalanan tetapi tewas akibat kesejukan yang melampau pada tahun 1998.

sumber:mediahijrah

“Farid Kamil Tak Pernah Kasari Saya”

Dalam kemaskini terbaru menerusi Instagram hari ini, Diana Danielle akhirnya memberikan kenyataan dari pihak dirinya kepada semua yang prihatin dengan nasib yang menimpa keluarganya kini.

“Pertamanya, terima kasih atas sokongan yang diberikan semua berikan kepada saya dan suami. Keduanya, suami saya tidak pernah walau sekali pun mengasari saya,” tulis Diana Danielle.

“Saya tetap berdiri di belakang suami saya dan kami akan berusaha untuk memperbaiki keadaan. Buat masa ini, saya tidak akan menjawab sebarang persoalan lain kerana ianya tidak perlu,” tambahnya.

Farid Kamil kini sedang ditahan reman selama empat hari sehingga Isnin ini untuk membantu siasatan akan dakwaan yang beliau mengasari pihak berkuasa dan orang awam di sebuah balai polis Khamis lalu.

Sumber : rotikaya

10 Gambar ‘Hot’ Biaggio Ali, Cucu Ahli Tinju Muhammad Ali

Siapa yang tak kenal dengan nama Muhammad Ali? Ahli tinju dunia dengan prestasi yang begitu dikenang di peringkat antarabangsa. Bukan sekadar prestasinya, kehidupan Muhammad Ali juga tak lepas dari perhatian media. Salah satu yang kini sedang hangat diperbincangkan adalah cucunya yang bernama Biaggio Ali Walsh.

Biaggio menjadi tumpuan selepas dia terjun ke dunia modeling dalam Wihelmina Model. Jejaka berusia 19 tahun ini dibesarkan dan menetap di Las Vegas. Sejak kecil dia selalu mengkagumi bakat kakaknya. Ketika memiliki waktu bersama kakaknya, Biaggio pun tidak melepaskan begitu saja.

Tertanya-tanya bagaimana rupa cucu Muhammad Ali ini? Berikut 10 gambar Biaggio Ali Walsh yang dihimpun dari akaun Instagram @biaggioaliwalsh.

 

*************************

”Budak Berak Dalam Kelas, Cikgu Jugak Yang Basuh” Tak Mahu Hargai Kami Sebagai Guru Banyak Sikit Pun Jadilah

Terima kasih cikgu. Berapa ramai ibu bapa yang mengungkapkan kalimah keramat ini kepada guru yang mendidik anak mereka? Betapa besar jasa seorang guru dalam mendidik, tak ternilai oleh wang ringgit.

Skop tugas seorang guru itu tidak terhad sebagai pendidik sahaja. Tidak keterlaluan sekiranya guru diibaratkan sebagai ibu bapa di sekolah. Segala teguran dan nasihat adalah dengan niat yang ikhlas.

Namun begitu, kerjaya guru tidak terlepas dengan cabaran. Di sekolah menengah, guru terpaksa berhadapan dengan emosi remaja yang memberontak, di sekolah rendah pula guru berhadapan dengan kerenah anak-anak kecil yang bermacam ragam.

Jika ditanya kepada guru, pasti ada sahaja kenangan yang tidak dapat dilupakan. Seperti pengalaman yang dikongsikan oleh guru ini dalam menangani kes murid lelaki tahun 1. Dia membuang air besar di dalam seluar, sampai habis kotor semua pakaiannya. Cikgu jugalah dengan rasa tanggungjawab  dan sabar membersihkan murid tersebut, memujuk supaya tidak menangis, juga menemannya makan.

Perkongsian daripada Cikgu Mohd Salimi Ahmad melalui facebook, diharap dapat membuka mata ibu bapa dalam menghargai jasa seorang guru.

Jom kita baca di bawah.

Tadi kat sekolah ada seorang anak murid melayu tahun 1 waktu rehat duduk dlm bilik air menangis teresak2.. masa tu ramai murid2 lain dok keluar masuk dlm tandas..

So, cikgu2 kat situ bagitahu murid tu terberak dalam seluar, habis kena baju dan seluar dia…

Saya dan Cikgu Zul serta seorang lagi cikgu cina cuba bantu murid tu selesaikan masalah dia, alhmdulillah ada juga baju spare kat sekolah, baju t-shirt serta seluar pendek .. alhamdulillah, cikgu2 lain pun turut membantu..

Saya dan cikgu zul masa tu sama2 pujuk murid tahun 1 tu supaya jgn menangis,”Takpe.. man (bukan nama sebenar) tak payah menangis ye, bukan ada apa2 pun, sekarangg man masuk ke tandas, buka baju semua, bersihkan badan man, nnti dah abis keluar tukar baju lain ye.. nnti baju yg kotor semua letak dlm plastik ni, cikgu letak kat sini, ayah dtg nnti jgn lupa ye ambil baju ni bawa balik ye..”

Sambil2 dok tggu murid tu bersihkan diri, saya dan cikgu zul dok borak2 le.. budak ni menangis bukan sebb apa, sbb dia malu n takut kena marah tu.. cikgu zul pun menambah,” tu lah, kita pun ada ank besar mcmni, kita kena bygkan kalau anak kita sendri kat sekolah jadi mcmni, mesti dia pun akan rasa sama mcm budak ni rasa. betul tak?”

Saya jawab : “yela , betul la tu, sbb tu, kita kena anggap anak2 murid kita ni sama mcm anak2 kita, kalau kita buat baik pada anak2 org, insya Allah kita juga akan dibalas mcmtu”.. “saya masih igt dulu di sekolah lama, kes murid berak dlm kelas juga, waktu tu, mmg saya sendri uruskan, basuh bersihkan dia, dan bersihkn pakaian dia, luar dan dlm..”

Selesai semua, saya temankan dia mkn, sbb dia mmg belum mkn lagi.. masa mkn tu, dia jamah 2 3 suap je, saya ckp “knp sikit je mkn? Takpe, kamu mkn je byk2, xpyh takut, cikgu xmrh kamu xmasuk kelas lagi, sbb cikgu kelas kamu dh tahu tadi kamu tak mkn lagi, jadi kamu mkn je ye..

Lagipun kesian kat mak kamu bagi bekal bihun ni kat sekolah, nnti balik sedih dia tgok kamu mkn sikit je, tak abis, mesti dia sedih kan.. “then, dia buka balik makanan dia dan teruskan mkan, alhmdulillah.. lepas selesai tu saya sruh dia masuk kelas mcm biasa..

Yela, diorang ni kan masih kecil, sama mcm anak2 kita kat rumah, so, kat sekolah, guru2 le ibubapa diorang..

Harap2 ibu bapa kat luar, tak byk, sedikit pun xpe.. hargai guru2 di sekolah ye,ayela kalau ada tersalah silap sikit dlm mendidik anak2 anda, maafkanlah kami.. klau boleh bincang dan selesaikan baik2 di sekolah. . boleh kan?

Sumber : Siakapkeli.my